Sponsor in de schijnwerper (25)

img_0020Naam: Marc van Berkel
Leeftijd: 43
Beroep: Eigenaar Noordcoffee
Gehuwd met Mariëlle
Kinderen: Thijmen (15), Nienke  (13) en Maud (10)

Marc is geboren en getogen in Eerde. Na de Havo aan het Zwijsencollege te Veghel is Marc naar de Middelbare Hotelschool in Tilburg gegaan. Hij heeft ook een HBO-opleiding Marketing afgerond. Tijdens zijn horeca-opleiding heeft Marc stage gelopen bij enkele hotelbedrijven op Curacao en bij Frans Kuil Events in Vlaardingen. Hier ligt de bron van zijn passie voor de horeca en events. Hij is bij zijn broer in de catering gaan werken in Heeswijk-Dinther en heeft het bedrijf in 2000 overgenomen. In 2007 heeft hij het bedrijf verkocht en heeft Marc de switch gemaakt naar de wereld van de uitgeverij en online-marketing. In deze branche heeft hij een 7-tal jaren gewerkt als commercieel directeur.

Tijdens een reis naar Californië is hij geïnteresseerd geraakt in de Amerikaanse manier van koffie branden, bereiden en de hele cultuur rondom het gebruik van koffie. Na uitvoerig overleg met Stefan van den Ven heeft hij besloten om iets te doen  met het concept wat hij in gedachte had. De uitwerking had nog veel voeten in aarde.

Om zijn zaakjes goed voor te bereiden is hij naar Californië gegaan om samen met de van oorsprong Nederlandse ’koffiegoeroe’ Willem Boot het concept verder uit te werken en een eigen koffielijn te ontwikkelen. (Voor liefhebbers, zie: www.bootkoffie.nl/geschiedenis).
Uiteindelijk na veel ontwikkelen en testen is het gelukt om de eigen “Brabantse Koffie te produceren. Een in eigen huis  gebrande meesterskoffie met een zachte volle smaak. Voor interessante uiteenzetting van de passie van Marc kijk naar zijn mooie website: www.Noordkoffie.nl

Marc is eigenaar van de mooie espressobar waar men niet alleen kan genieten van allerlei heerlijke soorten koffie maar ook van een lunch, die is gemaakt van allemaal eerlijke streekproducten, die ook te koop zijn bij de gespecialiseerde ondernemers in de Proeffabriek. De echte passie van Marc ligt nu bij de ontwikkeling van zijn koffielijn, het opleiden en trainen van medewerkers van de diverse horecabedrijven en de ontwikkeling van een hoogwaardige koffiezetmachine.

Sport
Marc tennist in competitieverband bij tennisclub in  Eerde. Hij doet regelmatig aan fitness en speelt tafelvoetbal in competitieverband.

Hobby’s
Marc houdt van lekker uit eten gaan. Hij is altijd bezig met het kijken naar de marketing van de diverse bedrijven waar hij komt. Hij raakt bijzonder geïnspireerd van mooie nieuwe producten en bijpassende marketingconcepten.

De ontwikkeling van de Noordkade, waar vroeger enorm veel geproduceerd werd voor de veevoederindustrie, dat stil kwam te liggen en nu produceren de diverse ondernemingen Food dat gemaakt wordt in Veghel. Nieuwe producten, maar ook oude producten worden weer vanuit Veghel op de kaart gezet o.a. Exota en Davino.

Vakantie
De favoriet bestemming van de familie van Berkel is Sardinië. Ze hebben dit Italiaanse eiland al verschillende keren bezocht. Mariëlle en de kinderen genieten van het strandleven. Marc struint dan wat rond door de authentieke dorpjes. Hij nestelt zich op een terrasje en kan uren genieten van het pure rustige leven. Hij snuift van de cultuur en geniet van de eerlijke natuurlijke producten, die men in de kleine winkeltjes aanbiedt. In januari gaat men het  hele gezin altijd op stedenbezoek in een van de Europese hoofdsteden. Om het jaar gaat het richting Oostenrijk of Tsjechië voor de wintersport.

SIEMei
Wat heeft hij met SIEMei?
Siemei is een van de eerste gebruikers van de Noordkade. Men heeft echt als een kartrekker gefunctioneerd. Nu ziet hij SIEMei als een belangrijke partner om meer publiek naar de Noordkade te trekken. Marc is lid van een projectgroep die bezig is met de voorbereiding om grote groepen mensen vanuit heel Nederland naar de Proeffabriek in Veghel te halen. De groepen starten een ontdekkingstocht over de Noordkade en maken kennis met de historie van het unieke terrein, waar decennia lang veevoeders werden geproduceerd. Nu zijn er culturele instellingen gevestigd en een tiental ondernemingen, die voedsel produceren. Op diverse plaatsen worden verklarende tekstborden geplaatst. Medewerkers van SIEMei dienen als vraagbaak en kunnen vertellen over de geschiedenis van de Noordkade. Tijdens de rondwandeling/ontdekkingstocht gaan de deelnemers “proeven” bij de deelnemende zaken in de Proeffabriek.

Over de wisselwerking tussen de culturele instellingen, waaronder SIEMei, en de bedrijven op de Noordkade is Marc heel enthousiast. Een dergelijk uniek project tref je elders niet aan. Daar moeten we trots op zijn en dit erfgoed koesteren.

img_0015